OMGEVINGSAMBTENAAR - DESKUNDIGE MILIEU - dienst Omgeving [Belgium]


 

STAD VILVOORDE Vilvoorde, 18 augustus 2023
dienst Personeel


Aanwerving van een

OMGEVINGSAMBTENAAR – DESKUNDIGE MILIEU
dienst Omgeving

(B1-B3, voltijds, statutair)

In Vilvoorde is het aangenaam wonen, werken en ontspannen. De medewerker van de stad Vilvoorde
staan dagelijks klaar voor alle Vilvoordenaars, in elke fase van hun leven. Als superdiverse stad is
Vilvoorde een laboratorium in ‘samen-leven’. Samen met onze partners versterkt en verbindt de stad
mensen en organisaties. Met vernieuwende projecten en initiatieven biedt de stad een antwoord op
nieuwe noden en dynamieken. Met de blik op de toekomst en in dialoog met haar burgers ontpopt
Vilvoorde zich tot een duurzame, klimaatrobuuste stad.
Onze vier kernwaarden zijn: respecT, intEger, klAntgericht, toekoMstgericht. Samen vormen
deze waarden een TEAM.

De stad Vilvoorde is op zoek naar een dynamische omgevingsambtenaar met specialisatie “milieu”.
Als omgevingsambtenaar, deskundige milieu, omvat jouw takenpakket volgende grote topics: het
behandelen van aanvragen voor een omgevingsvergunning voor milieu-inrichtingen, het uitvoeren van
handhavingstaken, zowel proactief als controles als gevolg van klachten, de uitvoering van
gemeentelijke taken rond bodem en het evalueren van de milieukwaliteit. Dit impliceert tevens het up-
to-date houden van databanken als ondersteuning van het beleid. Je werkt mee aan de opmaak van
een meerjarenplan en het jaarplan van de dienst. Je rapporteert hierover rechtstreeks aan het
diensthoofd. Kortom, een boeiende functie binnen jouw vakgebied. Jouw werkplek bevindt zich bij de
dienst Omgeving, een dynamisch team samengesteld uit deskundigen en experten op het vlak van
milieu en ruimtelijke ordening, administratieve medewerkers en diensthoofd
Ben je geïnteresseerd, lees dan onderstaande functieomschrijving en solliciteer.
Heb je nog inhoudelijke vragen over de functie, neem dan contact op met Pascale Fraipont, diensthoofd
omgeving (pascale.fraipont@vilvoorde.be)


WAT VERWACHTEN WE VAN JOU?
- Je bent in het bezit van een bachelor diploma. Bovendien ben je in het bezit van een
bekwaamheidsbewijs “toezichthouder milieuhandhaving’ of je bent bereid dit te behalen, ten laatste 2
jaar na indiensttreding.
  • Je kan goed communiceren in het Nederlands, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Je kan zowel zelfstandig als in team werken.


WAT IS ONS AANBOD?
Weddeschaal niveau B
Minimale bruto beginwedde: 2.881.89 euro/maand (voltijds functie).
De wedde wordt vermeerderd met vakantiegeld, eindejaarstoelage, maaltijdcheques.
Eveneens gratis woon-werkverkeer bij gebruik van het openbaar vervoer; fietsvergoeding en
hospitalisatieverzekering.
Jaarlijks ecocheques voor een bedrag van 160,- euro en 40,- euro aan Vilvoordse handelaarsbonnen
voor een voltijdse kracht (a rato van je arbeidsregime)
De Vilvoordse Personeelskaart biedt je een aantal voordelen aan: gratis lidmaatschap bibliotheek
Vilvoorde, 24 gratis zwembeurten in het stedelijk zwembad ‘t Zeepaardje, gratis vissen op de visvijver in
Hanssenspark, korting bij aankoop van losse tickets in cc Het Bolwerk, gratis naar de film bij aankoop van
een abonnement in cc Het Bolwerk.
Interessante verlofregeling (wettelijke verlofdagen en 13,5 bijkomende verlofdagen, 14 feestdagen) en
werktijden waardoor een evenwichtige combinatie van vrije tijd/gezin en werk mogelijk is. Aangename
werkomgeving, tof en enthousiast team zijn zeker een meerwaarde. Thuiswerk is mogelijk

1

WAT ZIJN DE VOORWAARDEN OM DEEL TE NEMEN AAN DE SELECTIE?
Je bent tot het wettig verblijf in België en tot de Belgische arbeidsmarkt toegelaten of leerplichtig in België
(voor contractuele aanstelling)
je bent onderdaan van een EU-lidstaat, van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER) of
van Zwitserland (voor statutaire aanstelling)
Je bent in het bezit van een blanco uittreksel uit het strafregister (Model 1 art.595).
Buitenlandse diploma’s moeten vergezeld zijn van een gelijkstellingsbewijs (zie
www.ond.vlaanderen.be/naric/
Je geniet de burgerlijke en politieke rechten
Je slaagt voor de selectieproeven;
Laatstejaarsstudenten krijgen toegang tot deze selectieprocedure als ze met hun kandidatuur een
studiebewijs voorleggen en een verklaring dat ze binnen een termijn van maximum zes maanden zullen
deelnemen aan de eindexamens voor het behalen van hun diploma.
Je voldoet aan de vereiste over de taalkennis opgelegd door de wetten op het gebruik der talen in
bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966; Ben je in het bezit van een diploma in een andere taal
dan het Nederlands, dan moet je voor je in dienst treedt een bewijs van de kennis van de Nederlandse
taal bezorgen.
Stuur een mail naar sollicitaties@vilvoorde.be, indien je meer informatie wil over de manier waarop je dit
attest kan bekomen.


HOE MOET JE SOLLICITEREN?
Uiterlijk op 24 september 2023 via https://www.jobsolutions.be/register/16009-4.
De kandidatuurstelling omvat het inschrijvingsformulier vergezeld van een curriculum vitae, een kopie van
je diploma en een motivatiebrief. Kandidaturen zonder cv of een kopie van je diploma worden NIET
aanvaard.

Stad Vilvoorde hecht veel belang aan gelijke kansen en diversiteit. We moedigen iedereen aan om te
solliciteren ongeacht leeftijd, culturele achtergrond, beperking, seksuele oriëntatie, geslacht of
genderidentiteit.
Aanpassingen in de selectieprocedure nodig? Heb je een beperking waardoor je niet kunt deelnemen
aan de selectieprocedure en voldoe je aan een aantal voorwaarden? Dan kun je een aanpassing in de
selectieprocedure vragen. Meer info: sollicitaties@vilvoorde.be


HOE VERLOOPT DE SELECTIE?
De selectie wordt uitbesteed aan Poolstok.
De selectiedatum moet nog vastgesteld worden.
De kandidaten worden onderworpen aan de hiernavolgende selectietechnieken:

  • Een niveau en capaciteitstest als je geen masterdiploma hebt maar wel minstens 8 jaar
relevante ervaring.
  • Een preselectie indien er meer dan 6 kandidaten zijn.
  • Een assessment dat wordt afgenomen door een selectiebureau en peilt naar de vereiste
competenties voor de functie. Het resultaat is eliminerend.
  • Grondig sollicitatiegesprek met voorbereiding van een case of schriftelijke proef.

Het resultaat is eliminerend

Bijkomende inlichtingen kunnen steeds bekomen worden op de dienst Personeel, AC Mattenkot, Lange
Molensstraat 44, 1800 Vilvoorde, telefoon 02 255 79 48 of sollicitaties@vilvoorde.be .



Interesse? Lees dan onderstaande functieomschrijving!

2


TAAKOMSCHRIJVING
Vanuit een inhoudelijke deskundigheid adviezen geven, dossiers behandelen en/of controles uitvoeren
met betrekking tot milieuaangelegenheden.


FUNCTIEOMSCHRIJVING
Verantwoordelijkheidsgebieden
1. Leveren van technisch/gespecialiseerd advies en eventueel beleidsadvies met betrekking tot een
specifiek domein van de stedelijke dienstverlening.

Voorbeelden activiteiten
- Adviseren van het college van burgemeester en schepenen over dossiers met betrekking tot

omgevingsvergunningen
  • Rapporteren aan en adviseren van het college van burgemeester en schepenen over
milieuhandhavingsdossiers
  • Adviseren van het college van burgemeester en schepenen over bodemsaneringsprojecten
en uitvoering van de taken in het kader van het bodemsaneringsdecreet
  • Permanent evalueren en verstrekken van beleidsadviezen verstrekken inzake de
milieukwaliteit op het grondgebied
- Meewerken - voor wat betreft het luik inherent aan de functie - aan de opstelling van het
meerjarenplan en de jaarlijkse uitvoeringsplannen van de dienst, het jaarverslag en andere
rapporteringsdocumenten


2. Verrichten van opzoekingswerk en studiewerk met het oog op het verstrekken van een onderbouwde
dienstverlening.

Voorbeelden activiteiten
- Opvolgen van de milieuwetgeving inherent aan de functie
  • Informeren inzake nieuwste ontwikkelingen op milieutechnisch vlak
  • Opmaken van milieu-inventarissen en databanken over de milieukwaliteit
  • Nakijken van de criteria voor het uitreiken van vergunningen
  • Volgen van functierelevante vorming en opleiding


3. Opstarten, behandelen of opvolgen van dossiers, met daarbij de gehele of gedeeltelijke uitvoering
van bepaalde onderdelen.

Voorbeelden activiteiten
- Beheren van de databank "Nestor" milieuvergunningen (omgevingsvergunningen) die toelaat
om de behandeling van de dossiers te plannen en tevens op te volgen
  • Beheren van het webloket bodem
  • Beheren van een databank klachten en toezichtstaken
  • Coördineren op het vlak van de milieu-handhavingsdossiers voor klasse 1 inrichtingen met de
hogere overheid
  • Meewerken aan de opmaak en uitvoering van een omgevingshandhavingsplan voor klasse 2
en klasse 3 inrichtingen
  • Opmaken van verslagen van bedrijfsbezoeken in het kader van de behandeling van
milieudossiers
  • Analyseren en bestuderen van dossiers met betrekking tot omgevingsvergunningen en
bodemsaneringsprojecten
  • Behandelen, opvolgen en rapporteren over de problematiek van vliegtuiglawaai
  • Behandelen, opvolgen en rapporteren van milieuklachten
  • Behandelen en opvolgen van milieuonderzoeken, in eigen beheer of in opdracht van de
hogere overheid
  • Uitvoeren van sensibilisatieprojecten
  • Voorbereiden van reglementen volgens dienstnoodwendigheden
4. Verlenen van technische assistentie aan collega’s, interne en externe klanten.
Voorbeelden activiteiten
- Informatie en documentatie doorspelen aan medewerkers (o.a. over de regelgeving of
technologie)
  • Doorgeven van informatie uit vergaderingen (verslaggeving)
  • Aansturen van de administratief medewerker in functie van de
omgevingsvergunningsdossiers
  • Adviseren van ondernemers over milieuwetgeving, theoretisch en praktisch

3

  • Informeren van inwoners bij milieuklachten en bemiddelen in geval van burenhinder omwille
van milieuredenen


5. Inspecteren, controleren en/of begeleiden in het kader van reglementeringen of beleidsbeslissingen.

Voorbeelden activiteiten
- Uitvoeren van de bevoegdheden van milieutoezichthouder in het kader van de
uitoefening van de bevoegdheden die hem zijn verleend bij titel XVI "Toezicht handhaving en
veiligheidsmaatregelen van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen
inzake milieubeleid: uitvoeren van technische controles, opstellen van processen-verbaal,
opmaken van aanmaningsbrieven, bestuurlijke handhaving en opvolging van de uitvoering
ervan.
  • Controle uitoefenen op de klasse 1 inrichtingen in de gemeente, in nauw overleg met andere
overheidsdiensten (departement Omgeving, OVAM, VMM,...) en rapportering
  • Uitvoeren van preventieve inspecties en technische controles op de hinderlijke inrichtingen
van klasse 2 en klasse 3, conform de VLAREM II-reglementering.
  • Opmaken van inspectieverslagen
  • Opmaken van verslagen in het kader van het klachtenonderzoek


6. Deelnemen aan intern/extern overleg.

Voorbeelden activiteiten
- Participeren aan werkgroepen en commissies
  • Bijwonen van vergaderingen
  • Deelnemen aan werkoverleg met het diensthoofd en dienstoverleg en rapporteren over de
voortgang van de te behandelen dossiers
  • Overleg met hogere overheidsdiensten en instellingen met betrekking tot
milieuhandhavingsdossiers
  • Verzorgen van nauwe contacten met de schepenen, andere diensten en met derden
  • Deelnemen aan de provinciale omgevingsvergunningscommissie
  • Deelnemen aan overlegvergaderingen met betrekking tot te behandelen dossiers of betrokken
problematiek




In opdracht:
De algemeen directeur De burgemeester



Vera Boudry Hans Bonte

4

$ads={2}


 

.

$ads={1}

Post a Comment

Previous Post Next Post

Sponsored Ads

نموذج الاتصال